Foto: Stein J. Bjørge og Dan P. Neegaard

 

Byutviklingskveld

Hvordan skal vi bevege oss i sentrum i fremtiden?

Er det selvkjørende busser, el-sparkesykler og kilometervis med nye sykkelveier som skal stå for vårt fremtidige transportbehov? Eller er det egentlig realistisk at vi noen gang vil få et bilfritt sentrum? Og hvordan vil dette endre Oslo som by?

Vi skal innom tre temaer på konferansen: Transport – Sykkel, selvkjørende transport og offentlig utlån. Hva er neste? Helse: Hva skjer med helsen vår når bilene blir borte og hvem er vinnerne med det bilfrie sentrum? Er det astmatikerne, barna, handelsstanden? Byfornyelse: Hvordan vil byens infrastruktur og planløsninger kunne bli endret når bilene blir borte? Hva skjer med barna, får de mer boltreplass? Kan tomme parkeringshus bli til sårt trengte idrettshaller?


22. mai – kl. 18:00
Folketeateret, Storgata 21-23

Ord. pris: 149,-
Student / A-kortet: 99,-


Petter Stordalen  Hotelleier, eiendomsutvikler og investor

Petter Stordalen
Hotelleier, eiendomsutvikler og investor

Carolina Tohá  Tidligere ordfører i Santiago, Chile

Carolina Tohá
Tidligere ordfører i Santiago, Chile

Erling Dokk Holm  Kommentator i Aftenposten

Erling Dokk Holm
Kommentator i Aftenposten

Program

  • 5 gode ting med en bilfri by og 5 uheldige sider av en bilfri by
    Erling Dokk Holm, arkitektur- og byutviklingskommentator i Aftenposten.

  • Fire år har gått siden Byrådet presenterte sin bilfrie byambisjon. Hva nå?
    Byrådsleder Raymond Johansen

  • Hva skal til for å få til bilfrie områder i byer og for å få innbyggerne med på laget?
    Carolina Tohá, tidligere ordfører i Santiago i Chile

  • El-sparkesykkel
    Hvor langt fremme er vi egentlig på dette feltet sammenlignet med Danmark og Nederland? Sebastian Solberg fra ZVIPP

  • Selvkjørende kjøretøy kan bli en viktig del av fremtidens transportsystem
    Hva skjer nå? Og hva skjer de neste årene? Vibeke Harlem, leder for mobilitetstjenester i Ruter

  • Bybil
    Ikea har begynt å låne ut biler. NSB gjør det samme. Hva blir det neste? Espen Dyp Løvold, daglig leder i NSB Bybil AS

  • Ruter Gange – En ny gåapp
    Erlend Grimeland og Elias Olderbakk

  • Hvordan kan næringslivet spille på lag med den bilfrie byen?
    Er det bare negativt det som skjer for næringslivet, betyr dette døden for alle som driver næring i byen. Eller er det mulig å finne en løsning som begge kan leve med? Petter Stordalen, hotelleier eiendomsutvikler og investor

  • Byfornyelse vs. helse
    Hvordan vil byens planløsning kunne endres når bilene blir borte? Hva kan vi fylle de tomme parkeringshusene og parkeringsplassene med? Idrettshaller? Butikker? Lager? Jeff Risom, Innovasjonsdirektør i Gehl København

  • Vi ser inn i krystallkulen
    Nå får vi selvkjørende busser, NSB har startet utleie av el-biler og i løpet av året vil byen bli oversvømmet av elektriske sparkesykler. Men stopper det der? Hvor vilt kan det bli? Torgeir Waterhouse, direktør IKT Norge

  • Debatt: Betyr en bilfri by døden for handelsstanden?
    Blir Oslo bare et sted for turistbutikker når biltrafikken forsvinner? Med Bjørn Næss, adm. dir. i Oslo Handelsstands Forening, Aina Stenersen (Frp) og Hanna Marcussen, byråd for byutvikling


Torgeir Waterhouse  Direktør i IKT Norge

Torgeir Waterhouse
Direktør i IKT Norge

Aina Stenersen  Politiker i Frp

Aina Stenersen
Politiker i Frp

Raymond Johansen  Byrådsleder i Oslo

Raymond Johansen
Byrådsleder i Oslo


I samarbeid med Urban Future-konferansen. Europas største bærekraftsarrangement.
22. - 24. mai i Oslo. Les mer om Urban Future på deres nettside.